Je klant betaalt niet. Wat nu?

Je klant betaalt niet. Wat nu?

Het nadeel van werken met klanten die niet altijd even administratief aangelegd zijn, is dat ze ook niet altijd hun facturen tijdig betalen. Ze zijn de factuur vergeten, ze hebben de factuur onder een stapel gelegd waardoor deze zoek is geraakt, ze hebben je mail gewist met de factuur in bijlage, ze stellen hun betalingen uit,… Geloof me, het gebeurt geregeld.

Maar hoe ga je hiermee om? Want je wil natuurlijk een fijne klantenrelatie behouden en je wil de klant niet kwijt. Anderzijds vind je het niet fijn dat jij langs jouw kant netjes op tijd alle opdrachten uitvoert en de klant dan zijn of haar kant van de overeenkomst niet naleeft. Het voelt een beetje respectloos aan.

Om te beginnen, neem het niet persoonlijk op maar blijf professioneel. Een vlammende mail sturen naar je klant, is geen goed idee… Het is wel belangrijk dat je op je strepen staat en dat je niet met je laat sollen. Een graduele aanpak is hiervoor aangeraden.

  • Stuur een herinneringsmail : geef op een vriendelijke toon aan dat je gemerkt hebt dat de vervaldatum overschreden werd. Dat het vermoedelijk een vergetelheid betreft en of de klant alsnog de betaling snel kan overmaken.
  • Geen reactie en geen betaling ontvangen? Ga dan het gesprek aan. Telefonisch of online zodat je er mondeling over kan praten. Vertel dat jij je aan de afspraken gehouden hebt en dat het dan voor jou ook belangrijk is om tijdig betaald te worden. Vraag waarom het geld nog niet werd overgemaakt, is er een bepaalde reden? En wanneer dit zal overgeschreven worden. Blijf beleefd en zakelijk.
  • Komt er nog steeds geen betaling tegen de beloofde datum? Staak dan meteen het werk en communiceer dit ook naar de opdrachtgever toe. Geen betaling = geen vervolg van de werkzaamheden.
  • Stuur een aangetekende zending waarin je vermeldt dat je reeds eerder een herinnering stuurde en verwijs ook naar het mondeling gesprek. Stel de klant in gebreke en vermeld dat je kosten (intresten, aanmaningskosten,…)  zal moeten aanrekenen volgens je algemene voorwaarden als het geld niet op je rekening staat tegen een bepaalde datum.
  • Indien de klant dan nog niet overgaat tot betaling, schakel dan een deurwaarder, een advocaat of een incassobureau in. Dit betekent meestal ook het einde van de samenwerking. Maar eerlijk: zo’n klanten ben je toch liever kwijt dan rijk, niet?

Succes!

Amy

Lees ook:


Je klant betaalt niet. Wat nu?

De Magie van Virtual Business Support®: Tips voor beginnende administratieve helpers (met een grappige twist!)

Welkom, startende ViBS®! Als jullie klaar zijn om de wereld van spreadsheets, facturen en documentbeheer te betreden, dan zijn jullie op de juiste plek. Maar laten we eerlijk zijn...

Lees meer

Jouw droom bereiken in 5 stappen

Droom je ervan om zelfstandige te worden en van huis uit te werken maar weet je niet hoe? Hier zijn 5 stappen om je droom werkelijkheid te laten worden...

Lees meer

De ideale klant

Wie is jouw ideale klant? Man? Vrouw? Leeftijd? Sector? Profiel? Hoe staat deze persoon in het leven? Dit bepalen is een belangrijke stap.

Lees meer

Occasionally Asked Questions (OAQ's)

Af en toe krijg ik de vraag waarom de kostprijs voor het volgen van een opleiding hoog is.

Lees meer

Occasionally Asked Questions (OAQ's)

Af en toe krijg ik de vraag wat het verschil is tussen de opleidingen van onze academie en andere opleidingen tot VA, virtueel assistent of virtueel professional.

Lees meer

10 tips om jouw selfiekunsten bij te schaven

Een selfie is een fotografisch zelfportret dat je maakt met een smartphone. Iedereen maakt wel eens een foto van zichzelf. Een selfie nemen is daardoor iets heel alledaags geworden. Waar je ook bent, van restaurants, historische gebouwen tot sportstadions.

Lees meer

Hoe beleg je vergaderingen?

Probeer zoveel mogelijk uit meetings te halen, anders is het nu eenmaal tijdverspilling. En we weten allemaal: time is money. Geld kan je altijd bij creëren door iets extra te doen of langere uren te maken maar tijd vervliegt. Eens het weg is, is het weg. Je kan geen tijd bijmaken. Dus het is belangrijk zorgvuldig om te gaan met jouw tijd.

Lees meer

Mijn werkpunt deze week: effectief communiceren

Hoe zorg je er nu voor dat jouw boodschap goed overkomt? Allereerst door jouw communicaties goed te plannen. Dit kan door 1 op 1 besprekingen of teamvergaderingen maar in onze sector vaak telefonisch of via een conference call. Het is dus ook belangrijk de nodige aandacht te besteden aan het type medium dat je gebruikt.

Lees meer

Mentale brillen oftewel selectieve waarneming

Wat is een mentale bril? We zien enkel wat we willen zien en dat beïnvloedt onze waarneming. Onze verzameling van kennis, ervaring en alles wat ons bezighoudt, bepaalt hoe we de werkelijkheid waarnemen, niet alleen wat we zien maar ook wat we niet zien.

Lees meer

Accountant, fiscalist, boekhouder, financiële professional: what's in a name?

Als de cijfers maar kloppen en je zo weinig mogelijk belastingen betaalt, toch? Dat neemt niet weg dat er toch een verschil is tussen een boekhouder en een accountant.

Lees meer

Flexplekken

Een flexplek is een flexibele werkplek waarbij je dus geen vaste werkplek hebt. Deze flexplekken kun je vaak per uur, dagdeel of dag huren. Dit kan in een bedrijfsverzamelpand of coworking locatie. Ik ben ervan overtuigd dat een wisselende werkplek voor meer dynamiek zorgt. Je gaat op verplaatsing, dat geeft sowieso een energieboost.

Lees meer

Als je niet plant… plan je om te falen!

Voor mij was de opstart van mijn eigen bedrijf, in combinatie met mijn toenmalige voltijdse baan in loondienst, een hele klus. Vooral omdat ik het ondernemerschap niet met de spreekwoordelijke paplepel heb meegekregen en alles zelf een beetje moest uitzoeken en in mekaar puzzelen.

Lees meer

Vlog? Vlogger? Vlogging?

Marketing is fun, marketing is business, marketing is art, marketing is too important to be left to the marketing departement,… Hoe dan ook, marketing is hot! Nu ik als ondernemer mijn tocht naar succes aan het uitstippelen ben, is marketing een groot onderdeel van mijn businessplan.

Lees meer

Netwerken in een uniek kader

De voordelen van een groot netwerk zijn dat je waardevolle kennis kan opdoen van experten en niet alleen uit jouw vakgebied. Je creëert zo een brede kijk op het ondernemerschap en verruimt jouw horizon als het ware. Tot slot biedt netwerken ook professionele kansen en opportuniteiten.

Lees meer

Hoe stem jij met je klant af?

Als opdrachtgever kan het eng zijn om werk uit te besteden...

Lees meer

Ben jij een goede ViBS?

Ben jij een goede ViBS?

Lees meer

Is de klant koning?

Je bent net opgestart en daar dient de eerste klant zich aan. Yoohoo!

Lees meer

Als ViBS moet je alles weten en kunnen

Euh… nee. Maar toch denken veel virtuele assistenten en Virtual Business Supports dat...

Lees meer

Welke mindset zoekt een klant in een Virtual Business Support®?

Een ondernemer die beroep doet op een ViBS, doet dat meestal om zijn of haar zaak te doen groeien. Voor meer klanten, een grotere omzet of soms ook om meer vrijheid te creëren voor het gezin. Die ondernemer zoekt daarom iemand die zijn of haar bedrijf begrijpt en ook een ondernemersmindset heeft.

Lees meer

Kan ik als Virtual Business Support® best in bijberoep starten?

Stel: je hebt een job met een goed inkomen. En toch knaagt er iets. Je zou je eigen zaak willen opzetten, je eigen baas zijn om je eigen ideeën uit te werken en je eigen planning op te maken. Maar ja…

Lees meer

Hoe start jij op met een nieuwe klant?

Spannend! Een nieuwe klant heeft je benaderd en het is in kannen en kruiken. Je mag opstarten.

Lees meer

Workation

Als je 1 absoluut voordeel van het werken als ViBS zou mogen opnoemen...

Lees meer

Je diensten helder krijgen met de SOM7® methode

Wat een uitdaging kan zijn als je start als Virtual Business Support is het definiëren van je aanbod...

Lees meer

Enkele netwerktips

Krijg je bij het woord ‘netwerken’ spontaan rode vlekken op je armen en in je hals? Of sta je enthousiast te springen om eraan te beginnen? Zie je het als pure horror om jezelf te begeven in een zaal waar je niemand kent? Of kijk je ernaar uit om mensen te ontmoeten waar je mee kan kennismaken...

Lees meer

Hoe help jij je klant online zichtbaar te zijn?

Eén van de meest gevraagde diensten voor professionele ondersteuning binnen een bedrijf, is de vraag naar online zichtbaarheid...

Lees meer

Ben jij een klantenfluisteraar?

Bij een eerste afspraak met een potentiële klant, zal je vermoedelijk al even door diens website, social media en alle zichtbare kanalen gesnuffeld hebben...

Lees meer

Mindshift bij de overstap van loondienst naar het zelfstandig statuut

Heb je jaren in loondienst gewerkt en waag je nu de sprong naar zelfstandigheid? Allereerst proficiat! Nu je je eigen baas wordt, zal je genieten van de vrijheid van het zelf ondernemen...

Lees meer

Hoe kies je een goede boekhouder?

Als zelfstandige ViBS ben je verantwoordelijk voor letterlijk alles in je eigen zaak. Ook voor jouw boekhouding,...

Lees meer

Hoe bouw je een vertrouwensrelatie op met je (eerste) klant?

Als ViBS krijg je van je opdrachtgever inkijk in het reilen en zeilen van zijn/haar bedrijf. Vaak krijg je toegang tot het klantenbestand,...

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x