Hoe stem jij met je klant af?

Hoe stem jij met je klant af?

Als opdrachtgever kan het eng zijn om werk uit te besteden aan een Virtual Business Support®. Er is geen rechtstreekse controle en zeker bij aanvang van de samenwerking dient er gewerkt te worden aan de vertrouwensrelatie.  Eén van de manieren om deze op te bouwen, is regelmatig met elkaar afstemmen. Zo weet jouw klant waar je mee bezig bent en of je de afspraken nakomt. Van jouw kant, kan je nog eventuele vragen die je hebt, stellen en je klant beter leren kennen.

Er zijn verschillende manieren waarop je dat afstemmen kan doen, zoals:

Een wekelijks overleg

Om je klant zo weinig mogelijk te storen, kunnen jullie afspreken om 1 maal per week samen de gang van zaken te bespreken. Zowel jij als je klant kunnen dan je vragen bundelen en deze op dit moment uitwisselen en beantwoorden. Bij voorkeur plan je dit in op een vaste dag en vast uur zodat het een gewoonte wordt. Uiteraard stel je je flexibel op als de klant dit al eens moet verplaatsen door andere verplichtingen. Doe dit overleg bij voorkeur via een app zoals Zoom of Teams zodat je elkaar ook ziet. Dit maakt het persoonlijker dan een telefoongesprek en je kan ook je scherm delen om een document te laten zien.

Bij spoed

Het is natuurlijk mogelijk dat je prangende vragen hebt die geen week kunnen wachten. Bespreek tijdens het intakemoment al met je klant wat je in zo’n geval doet. Heeft de klant dan liefst dat je belt, een whatsappbericht stuurt of een sms? Spreek dit goed af en gebruik dit enkel in dringende gevallen zodat je klant ook weet dat hij of zij best niet te lang talmt met een antwoord.

Face2Face

Als ViBS werk je natuurlijk virtueel maar door corona hebben we ook beseft dat een fysiek contact onvervangbaar is. Af en toe in levende lijve afspreken met je klant is dus zeker niet verkeerd voor de klantenrelatie. Dit kan 1 maal per maand zijn of 1 maal per kwartaal als je niet erg ver van elkaar woont. Maar het kan ook 1 maal per jaar zijn tijdens een etentje.

Zeker bij aanvang van de werkrelatie kan het nodig zijn om wat vaker overleg te hebben, daarna groeit het vertrouwen en weet je ook meer over de business van je klant zodat er meestal minder overleg nodig is. Het is alleszins belangrijk om de klantenrelatie niet uit het oog te verliezen zodat de klant zich veilig voelt bij het uitbesteden van opdrachten naar jou toe.

Succes,

Amy

Lees ook:


Hoe stem jij met je klant af?

De sleutel tot sociale media succes: timing is alles!

Ben je klaar om jouw sociale mediaposts te boosten? Dan heb ik goed nieuws voor je: het draait allemaal om timing!

Lees meer

Best boss

Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn om de leukste baas ooit te hebben?

Lees meer

Virtuele assistentie 2.0: check de nieuwste trends en tools

Boost jouw business met de nieuwste trends en tools

Lees meer

De voordelen van workations: flexibel werken, maximale productiviteit

Werkplezier op jouw tijd en plaats: Workations voor ViBS® en VA's

Lees meer

Van 'uurtje-factuurtje' naar managementfee: Een slimme stap in jouw carrière

Klaar voor een game-changing shift in jouw carrière?

Lees meer

Van VA naar Virtual Business Support®: Net dat tikkeltje meer!

Join the league of Virtual Business Support® en geef jouw carrière een extra dimensie

Lees meer

10 musthaves voor virtueel succes!

10 krachtige hefbomen voor jouw doorbraak!

Lees meer

Partnerships in excellence

Samen sterker bij de Academie voor ViBS®

Lees meer

4 krachtige manieren om klanten te vinden

Ik deel graag vier krachtige manieren waarop we jou helpen om die eerste stappen te zetten en succesvol klanten te werven

Lees meer

De kracht van een sterke portfolio

5 redenen waarom het essentieel is voor Virtual Business Supports, freelancers of VA's

Lees meer

Meester van jouw tijd

Waarom time-management cruciaal is voor Virtual Business Supports, freelancers of VA's

Lees meer

De kunst van de perfecte pitch

Hoe je indruk maakt in enkele minuten

Lees meer

Catchy captions

De kunst van het trekken van de aandacht op sociale media

Lees meer

7 Effectieve tips om jouw inkomen als Virtual Business Support® te verhogen

Ontdek 7 praktische tips om je inkomen als Virtual Business Support® of Virtual Assistant te verhogen. Leer hoe je je tarieven slim aanpast, je dienstenaanbod uitbreidt en je zichtbaarheid vergroot.

Lees meer

Hoe ik als Virtual Business Support® sociaal contact behoud

Als administratieve freelancer geniet ik van de voordelen van flexibel werken vanuit huis, maar...

Lees meer

Versterk jouw bedrijf met chatbots: hoe ChatGPT klantbetrokkenheid transformeert

In de wondere wereld van bedrijven en klantenservice is er een nieuwe held opgestaan om de dag te redden - ChatGPT!

Lees meer

Workation in Polen

Terwijl ik comfortabel in de trein zit op weg naar Gdansk, wil ik graag mijn avontuurlijke workation-ervaring met jullie delen.

Lees meer

Klanten werven als Virtual Business Support®: 7 effectieve tips om je bedrijf te laten groeien

Als administratieve freelancer kan het werven van voldoende klanten soms een uitdaging zijn. Maar maak je geen zorgen,...

Lees meer

Van stapelgek naar actief: Tips voor fysieke beweging als Virtual Business Support®

Als administratieve freelancer heb ik ontdekt dat mijn aantal dagelijkse stappen dramatisch is gedaald...

Lees meer

De Magie van Virtual Business Support®: Tips voor beginnende administratieve helpers (met een grappige twist!)

Welkom, startende ViBS®! Als jullie klaar zijn om de wereld van spreadsheets, facturen en documentbeheer te betreden, dan zijn jullie op de juiste plek. Maar laten we eerlijk zijn...

Lees meer

Jouw droom bereiken in 5 stappen

Droom je ervan om zelfstandige te worden en van huis uit te werken maar weet je niet hoe? Hier zijn 5 stappen om je droom werkelijkheid te laten worden...

Lees meer

De ideale klant

Wie is jouw ideale klant? Man? Vrouw? Leeftijd? Sector? Profiel? Hoe staat deze persoon in het leven? Dit bepalen is een belangrijke stap.

Lees meer

Occasionally Asked Questions (OAQ's)

Af en toe krijg ik de vraag waarom de kostprijs voor het volgen van een opleiding hoog is.

Lees meer

Occasionally Asked Questions (OAQ's)

Af en toe krijg ik de vraag wat het verschil is tussen de opleidingen van onze academie en andere opleidingen tot VA, virtueel assistent of virtueel professional.

Lees meer

10 tips om jouw selfiekunsten bij te schaven

Een selfie is een fotografisch zelfportret dat je maakt met een smartphone. Iedereen maakt wel eens een foto van zichzelf. Een selfie nemen is daardoor iets heel alledaags geworden. Waar je ook bent, van restaurants, historische gebouwen tot sportstadions.

Lees meer

Hoe beleg je vergaderingen?

Probeer zoveel mogelijk uit meetings te halen, anders is het nu eenmaal tijdverspilling. En we weten allemaal: time is money. Geld kan je altijd bij creëren door iets extra te doen of langere uren te maken maar tijd vervliegt. Eens het weg is, is het weg. Je kan geen tijd bijmaken. Dus het is belangrijk zorgvuldig om te gaan met jouw tijd.

Lees meer

Mijn werkpunt deze week: effectief communiceren

Hoe zorg je er nu voor dat jouw boodschap goed overkomt? Allereerst door jouw communicaties goed te plannen. Dit kan door 1 op 1 besprekingen of teamvergaderingen maar in onze sector vaak telefonisch of via een conference call. Het is dus ook belangrijk de nodige aandacht te besteden aan het type medium dat je gebruikt.

Lees meer

Mentale brillen oftewel selectieve waarneming

Wat is een mentale bril? We zien enkel wat we willen zien en dat beïnvloedt onze waarneming. Onze verzameling van kennis, ervaring en alles wat ons bezighoudt, bepaalt hoe we de werkelijkheid waarnemen, niet alleen wat we zien maar ook wat we niet zien.

Lees meer

Accountant, fiscalist, boekhouder, financiële professional: what's in a name?

Als de cijfers maar kloppen en je zo weinig mogelijk belastingen betaalt, toch? Dat neemt niet weg dat er toch een verschil is tussen een boekhouder en een accountant.

Lees meer

Flexplekken

Een flexplek is een flexibele werkplek waarbij je dus geen vaste werkplek hebt. Deze flexplekken kun je vaak per uur, dagdeel of dag huren. Dit kan in een bedrijfsverzamelpand of coworking locatie. Ik ben ervan overtuigd dat een wisselende werkplek voor meer dynamiek zorgt. Je gaat op verplaatsing, dat geeft sowieso een energieboost.

Lees meer

Als je niet plant… plan je om te falen!

Voor mij was de opstart van mijn eigen bedrijf, in combinatie met mijn toenmalige voltijdse baan in loondienst, een hele klus. Vooral omdat ik het ondernemerschap niet met de spreekwoordelijke paplepel heb meegekregen en alles zelf een beetje moest uitzoeken en in mekaar puzzelen.

Lees meer

Vlog? Vlogger? Vlogging?

Marketing is fun, marketing is business, marketing is art, marketing is too important to be left to the marketing departement,… Hoe dan ook, marketing is hot! Nu ik als ondernemer mijn tocht naar succes aan het uitstippelen ben, is marketing een groot onderdeel van mijn businessplan.

Lees meer

Netwerken in een uniek kader

De voordelen van een groot netwerk zijn dat je waardevolle kennis kan opdoen van experten en niet alleen uit jouw vakgebied. Je creëert zo een brede kijk op het ondernemerschap en verruimt jouw horizon als het ware. Tot slot biedt netwerken ook professionele kansen en opportuniteiten.

Lees meer

Ben jij een goede ViBS?

Ben jij een goede ViBS?

Lees meer

Is de klant koning?

Je bent net opgestart en daar dient de eerste klant zich aan. Yoohoo!

Lees meer

Als ViBS moet je alles weten en kunnen

Euh… nee. Maar toch denken veel virtuele assistenten en Virtual Business Supports dat...

Lees meer

Welke mindset zoekt een klant in een Virtual Business Support®?

Een ondernemer die beroep doet op een ViBS, doet dat meestal om zijn of haar zaak te doen groeien. Voor meer klanten, een grotere omzet of soms ook om meer vrijheid te creëren voor het gezin. Die ondernemer zoekt daarom iemand die zijn of haar bedrijf begrijpt en ook een ondernemersmindset heeft.

Lees meer

Kan ik als Virtual Business Support® best in bijberoep starten?

Stel: je hebt een job met een goed inkomen. En toch knaagt er iets. Je zou je eigen zaak willen opzetten, je eigen baas zijn om je eigen ideeën uit te werken en je eigen planning op te maken. Maar ja…

Lees meer

Hoe start jij op met een nieuwe klant?

Spannend! Een nieuwe klant heeft je benaderd en het is in kannen en kruiken. Je mag opstarten.

Lees meer

Workation

Als je 1 absoluut voordeel van het werken als ViBS zou mogen opnoemen...

Lees meer

Je diensten helder krijgen met de SOM7® methode

Wat een uitdaging kan zijn als je start als Virtual Business Support is het definiëren van je aanbod...

Lees meer

Enkele netwerktips

Krijg je bij het woord ‘netwerken’ spontaan rode vlekken op je armen en in je hals? Of sta je enthousiast te springen om eraan te beginnen? Zie je het als pure horror om jezelf te begeven in een zaal waar je niemand kent? Of kijk je ernaar uit om mensen te ontmoeten waar je mee kan kennismaken...

Lees meer

Je klant betaalt niet. Wat nu?

Het nadeel van werken met klanten die niet altijd even administratief aangelegd zijn, is dat ze ook niet altijd hun facturen tijdig betalen...

Lees meer

Hoe help jij je klant online zichtbaar te zijn?

Eén van de meest gevraagde diensten voor professionele ondersteuning binnen een bedrijf, is de vraag naar online zichtbaarheid...

Lees meer

Ben jij een klantenfluisteraar?

Bij een eerste afspraak met een potentiële klant, zal je vermoedelijk al even door diens website, social media en alle zichtbare kanalen gesnuffeld hebben...

Lees meer

Mindshift bij de overstap van loondienst naar het zelfstandig statuut

Heb je jaren in loondienst gewerkt en waag je nu de sprong naar zelfstandigheid? Allereerst proficiat! Nu je je eigen baas wordt, zal je genieten van de vrijheid van het zelf ondernemen...

Lees meer

Hoe kies je een goede boekhouder?

Als zelfstandige ViBS ben je verantwoordelijk voor letterlijk alles in je eigen zaak. Ook voor jouw boekhouding,...

Lees meer

Hoe bouw je een vertrouwensrelatie op met je (eerste) klant?

Als ViBS krijg je van je opdrachtgever inkijk in het reilen en zeilen van zijn/haar bedrijf. Vaak krijg je toegang tot het klantenbestand,...

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x