Een podcast starten als Virtual Business Support®

Een podcast starten als ViBS®? 

Stel jezelf eerst deze 4 vragen! 

Je hebt het waarschijnlijk regelmatig al zien passeren op Instagram stories van ondernemers die je volgt: ik start een podcast!

Je denkt dan bij jezelf: ohhh dat lijkt mij wel tof zo een podcast. Ik wil dat eigenlijk ook wel, maar dan slaat de twijfel toe. Is een podcast starten wel iets voor mij als ViBS®? Zal ik wel genoeg te vertellen hebben? Hoe begin ik daaraan? Is het wel echt nuttig voor mijn bedrijf? Gaat er wel iemand luisteren?…

Het is heel normaal dat deze vragen naar boven komen. Voor alles wat je wil doen qua marketing werk je best met een plan. Het eerste wat op dat plan staat wat mij betreft, is goed nadenken of een podcast opstarten echt wel iets voor jou is als ViBS®, en vooral als persoon. Het is niet omdat veel ondernemers podcasten, dat jij dit ook zomaar moet gaan kopiëren.

Ik geef jou 4 startvragen om te bepalen of een podcast starten iets voor jou is als ViBS®!

Vraag 1: Is het medium podcasting iets voor jou? 

Ik spreek niet graag in termen van moeten, maar voor deze eerste vraag wel. De allerbelangrijkste vraag die jij jezelf moet stellen vooraleer je begint met podcasten is: ligt het medium podcasting mij?

Sta eens stil bij de volgende vragen:

  • Ben jij iemand die vlot kan babbelen?
  • Iemand die graag haar of zijn visie deelt?
  • Vind jij het misschien gemakkelijker om iets al pratend uit te leggen, dan het uit te schrijven?
  • Vertel je graag verhalen?
  • Zou je het fijn vinden om bijvoorbeeld andere ondernemers te interviewen?

Als je op het merendeel van deze vragen ja hebt geknikt, dan is podcasten zeker iets dat past bij jou als persoon.

Waarom is dit nu zo belangrijk? Als podcasten iets is dat je eigenlijk niet zo fijn zou vinden om te doen, dan wordt het gewoon weer een extra ‘to do’ op jouw lange lijst. En dan nog ééntjé waar je waarschijnlijk niet naar uitkijkt. Denk dus heel goed na over deze vraag.

TIP: Ben je het niet zeker of podcasten iets voor jou zou zijn? Test het uit! Probeer om ergens als gast in een andere podcast uitgenodigd te worden. Zo kan je het eerst uitproberen, vooraleer je investeert in materiaal en tijd.

Vraag 2. Waarom wil jij zo graag een podcast starten als ViBS®?

De waarom vraag hoort er ook bij. Waarom wil jij starten met podcasten? Het kan heel verhelderend zijn om diep in te gaan op deze vraag. Door hierbij stil te staan zal je veel duidelijker jouw why voor ogen hebben.

Tip: Stel de vraag een aantal keer na elkaar aan jezelf en schrijf deze antwoorden neer. Of neem jouw stem op via de record app op jouw gsm.

Eens je dit stuk helder hebt zal je heel concreet jouw podcast doelen kunnen benoemen. Voorbeelden van podcastdoelen:

  • Je wil jezelf als expert in de markt zetten.
  • Je wil graag consistent authentieke content delen.
  • Je wil je zichtbaarheid vergroten en je doelpubliek uitbreiden
  • Je wil via deze weg leads naar jouw aanbod leiden.
  • Je wil je netwerk uitbreiden en connecteren met gelijkgestemden door regelmatig gasten uit te nodigen op jouw podcast

Vraag 3. Luistert jouw doelgroep wel naar podcasts?

Als ViBS® heb je waarschijnlijk voor een bepaalde niche gekozen en misschien wel een heel specifieke doelgroep. Ga zeker na of jouw ideale klant wel naar podcasts luistert, of daar tenminste voor openstaat. Anders investeer je veel moeite in iets dat niet past bij jouw doelpubliek, en dat zal bijgevolg niets opleveren.

Vraag 4. Ben je bereid om te investeren in deze lange termijnstrategie?

Ik val meteen met de deur in huis: om een succesvolle podcast neer te zetten, zal je wat geduld moeten hebben. Een podcast opstarten voor jouw bedrijf is een lange termijn marketingstrategie. Het opbouwen van een relevant luisterpubliek kan dus een tijdje duren.

Ben jij met andere woorden bereid om jouw podcast voldoende tijd te geven om te kunnen groeien?

Een podcast starten als ViBS® kan een heel duurzame marketingstrategie zijn. Je trekt er echt jouw ideale klant mee aan, als je het goed aanpakt.

Heb jij na het doorlopen van deze vragen echt het gevoel dat een podcast starten iets voor jou is?

En kan je daar wel een eerste duwtje in de rug bij gebruiken? Dan heb ik goed nieuws voor jou! Je kan t.e.m. eind oktober een uitgebreide podcast brainstormsessie boeken (met WhatsApp opvolging) aan een speciale ViBS® korting van 30%. Stuur mij een DM via https://instagram.com/tiptopflow met de vermelding dat je graag meer info wenst over de podcast brainstorm na het lezen van dit artikel.

Tot snel!

Steffie van TipTopFlow

Een podcast starten als Virtual Business Support®

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x